Friday, December 06, 2013

“Awak, Saya Pregnant!”

Assalamualaikum peepers……

“Kenapa dengan tajuk post Kak Farah kali ini? Seram dengar.”

Allah. Kalau Kak Farah jadi reader pun seram sejuk juga dengarnya. Umur saya 18 tahun uolls. Muehehehe.
Tapi macam mana boleh tiba-tiba timbul dialog itu kan. Allah……
Semuanya bermula apabila kawan saya tanya,

“Macam mana, kalau kau ada seorang kawan, sebaya, yang pregnant, apa yang kau akan nasihatkan dekat dia.”

Neuron saya dengan ligatnya berfikir, sepantas cahaya, dari Kuala Pilah ke Perlis dan dah sampai ke Kuala Lumpur dah pun. Apa yang saya akan kata? Saya pun buntu. Kenapa kawan saya tanya macam itu? Sebab dia berada dalam situasi yang dia suruh saya bayangkan sebentar tadi. Nasib yang menimpa rakannya, tapi tak perlulah kita buka aib kawan kepada kawan saya itu pula. Kawan saya pun tak tahu nak nasihat apa.
Tapi saya ada cakap yang

“Lebih baik dia berusaha untuk jaga anak dia itu sampai besar dan teruskan hidup.”

“Tapi dia student *********** Farah. Mesti regulations sama macam PASUM. Mesti kena kick out punyalah.”

“Tapi kalau dia buat abortion, tak rasa kesian ka dekat bayi itu? Bayi tu tak salah pun. Dia baru nak rasa nikmat dunia. Kita dah buat salah, tak kan kita nak tambah dosa lagi dengan menggugurkan bayi itu, kan? Even bila dia dah kahwin pun nanti dia still akan rasa bersalah sangat-sangat.”

“Betul juga. Habis itu masa depan dia macam mana? Dia sebaya kita tau. Sekarang ini dah 4 months. Nak dikirakan, due date lebih kurang masa kita final ja tu. Tarikh final PASUM kan lebih kurang dengan *********** ja. Then lelaki itu jenis yang tak ada masa depan pula itu.”

“Hummm. Aku pun tak tahu nak cakap macam mana.”

“Cuba kau bagi 3 sebab kenapa jangan gugurkan”

“Allah…… Entahlah. Tak tahu nak cakap, bagi aku, kalau aku dekat tempat dia, aku rasa sangat bersalah kalau nak gugurkan. Then aku yakin yang setiap benda yang berlaku itu pasti ada hikmahnya. InSya'Allah anak itu bakal jadi sesuatu punca kebahagian kepada dia in future.”

“Itulah, aku pun tak tahu nak nasihatkan apa dekat dia. Serabut kan otak fikir. Memanglah kesian, tapi kita pun tak tahu macam mana keadaan kita kalau berada di tempat dia. Dia dah betul-betul menyesal katanya.”

Now let's do a quick reflection, macam mana boleh berlaku situasi dekat atas ini.
“Couple lah Kak Farah”

Well that's one of the factors. But the main factor is following your hawaa and nafs or lust. Di mana pun kita berada, bandar ka, kawasan yang luar bandar ka, kalau kita pandai jaga iman dan sentiasa jaga ikhtilat, sentiasa usaha elak fitnah dan zina, InSya'Allah Dia lindung kita. Dia bantu kita. Tapi kita pentingkan diri sendiri, hidup fikir nak seronok ja, sampai lupa our biggest Helper up there.

Bila terkeluar dialog tadi, Kak Farah teringat satu cerita Taiwan yang sangat dekat dengan Kal Farah sebab cerita itu cerita favourite lah katakan. Tajuk dia ‘Autumns Concertoataupun ada orang panggil ‘Next Stop, Happiness’. Latar dia almost the same tapi perempuan itu ambil keputusan untuk membesarkan anak dia, dengan sokongan orang di sekeliling dia, Alhamdulillah. Nak tahu kenapa dia nak jaga anak itu? Sebab dia yakin yang anak itu satu anugerah. Sedangkan mereka yang tidak beriman boleh kata begitu, inikan kita yang percaya kepada kekuasaan-Nya. Allah…… Dia Maha Adil lagi Maha Mengetahui.



Saya tak pernah pun terfikir persoalan ini sebelum ini, sebab saya terlalu yakin dengan 'comfort zone' saya. Apa yang saya tahu, bila kita pandai jaga diri, InSya'Allah Dia lindungi kita. Tapi tak terfikir yang bagaimana kalau benda sebegini terjadi kepada orang yang berdekatan dengan kita? Sama ada dengan mahupun tanpa niat.


P/s : We need to guide this kind of people, give them some hope, not keeping distance from them. Maaf, saya futur/lemah. Tak mampu nak selesaikan masalah awak. Maaf sangat. Allah……

بارك الله لك

السلام عليكم

2 comments:

Unknown said...

Allah..prkongsian yg sgt mndlm..bgitulah skar nya hdup skrg..dugaan n cbrn x prnah brhenti mghentak kite..mnghenyak kite..tp kite msih ader Allah sbg sbaek2 plindung..jge ikhtilat jge hati..smoga kwn kpd kwn kmu 2 mmpu tok hdapi sume nie..yg kite mmpu sbg saudara seislam hnya brdoa supaya die tbh n kuat tok hdapi hidup mse akn dtg..ujian itu tnda ksih syg nya..

FarahJumadi said...

InSya'Allah. kita sama2 doakan dia semoga sentiasa tabah dgn dugaan di dunia :)