Friday, November 08, 2013

Hati Kata Ya, Akal Kata Sabar

Assalamualaikum peepers...
Mungkin hari ini post something yang lebih sentimental. Hummm. Like seriously... Me? Tiba-tiba terfikir sebab kalau dekat group FB PASUM 2013/2014 memang selalu post pasal tajuk ini. Kalau bukan tajuk ini, mesti pasal aurat. Banyak kali post pun tiada yang terkesan mungkin.

COUPLE

Allah. How sad it is. Bila pergi mall, mesti nampak ramai sangatlah, yang katanya ‘sweet’ begitu, puhhlleeeaaassseeee~ “Kak Farah jealous ke?” And the answer is totally NO! Teringat apa yang Atikah groupmate dekat PASUM cakap
“Kalau kita lepaskan seseorang untuk tujuan belajar, dekatkan diri dengan Allah, insyaAllah in future Allah akan temukan kita dengan orang itu, atau seseorang yang lebih baik daripada dia”
Dan Atikah siap ceritakan satu cerita, ingat lagi masa itu dalam auditorium, tengah tunggu next lecturer untuk masuk. Nak dengar kah?

Bismillahirrahmanirrahim

Once upon a time, there live a beautiful girl with smiling eyes. Wait! Nama apa saya nak letak dekat watak ini? Entah. Randomly picked OK! Tiada kena mengena dengan yang ada di Malaysia, luar negara atau 7 kaki di bawah permukaan bumi. Let me just named them Adam and Hawa. Easy~

Once upon a time, Adam dan Hawa ini belajar dekat tempat yang sama. PASUM to be precise. Mereka satu Hayat (satu kuliah) tapi bukan satu group tutorial (kelas). Hawa sebenarnya suka dengan Adam tapi tak mungkinlah dia nak pergi beri tahu si Adam itu kan? As a result, she just buat donno sahajalah~ Kenapa? Sebab dia yakin Allah ada perancangan yang lebih baik untuk dia. Dia pun sangat takut dengan azabNya nanti, you know, once awak sudah terlibat dengan alam percintaan remaja yang kononnya ‘sweet’ begitu, sememangnya awak bakal terdedah dengan pelbagai jenis zina dan fitnah.

Rasulullah s.a.w memperincikannya sebagaimana dalam sabda-sabda Baginda s.a.w. yang bermaksud:
•"Zina dua mata itu menilik (memandang) perempuan yang ajnabi",
•"Zina kedua mata itu memandang, zina kedua telinga itu mendengar, zina kedua tangan itu menjabat, zina kedua kaki itu melangkah dan zina hati itu mengingini, mengangan-angankannya" - ( Riwayat Bukhari dan Muslim)

OK. Nak disambungkan cerita tadi. Hawa simpan perasaan dia, tanpa beri tahu seorang pun kawan dia, walaupun mereka tersangatlah rapat *salah tatabahasa* , tapi dia tetap yakin yang kalau ada jodoh dengan Adam, adalah, kalau tiada, insyaAllah bakal ada yang lebih baik. Setiap hari, masuk dewan kuliah, Hawa mesti selidik, hari ini Adam masuk kelas atau tidak *Adam tidak pernah ponteng pun, baguskan Adam?* Mungkin sebab Hawa risau, prestasi pelajaran Adam yang agak rendah berbanding rakan-rakannya yang lain. Hawa cuma nak tengok dia berjaya sahaja. Hawa sering mendoakan kejayaan rakan-rakannya, walaupun jauh dimata, namun Hawa sangay sayangkan rakan-rakannya ok. Sedar tak sedar, berjaya menamatkan Program PASUM mereka yang selama setahun itu. Alhamdulillah, kedua-dua mereka meraih keputusan yang sangat cemerlang. 4 flat uolls. How? Tadi kata Adam punya level jauh lagi rendah daripada yang lain. Sebab Adam tahu membezakan yang mana satu cita-cita, yang mana satu angan-angan.

Habis PASUM, means you have to say hello to degree life. Both of them didn't get the same university. Hawa masih kekal di KL but Adam tercampak jauh di Kelantan. Pada masa ini Hawa macam sudah yakin yang Adam bukanlah jodohnya. Dia teruskan cita-citanya untuk mendapatkan “Bachelor in Dental Surgery”.
Lima tahun berlalu. Hawa kadang-kadang terfikir, bagaimana Adam sekarang, tapi dia bukan seorang yang jenis terlalu mengikut perasaan. Hawa bekerja di KL. Satu hari itu, Hawa dengan tiba-tibanya teringin nak balik kampung di Terengganu naik flight. Mula-mula Hawa fikir, seat di sebelahnya kosong, tetapi selang 10 minit selepas dia mengambil tempat, datang seorang lelaki untuk duduk di sebelahnya. Semestinya Hawa rasa tidak selesa, duduk bersebelahan dengan seseorang yang bukan mahramnya, kan? Tiba-tiba lelaki tersebut memulakan bicara. Mungkin tidak mahu tertidur di dalam flight tersebut dan mengganggu Hawa.

“Awak Hawa kan? Hayat 2? PASUM 2013/2014”
Hawa cuba berfikir, dengan bersungguh-sungguh. Baginya, dia sangat mengenali suara tersebut, suara yang sering mengetuai bacaan do'a sebelum kuliah, suara yang sering membuat pengumuman, suara yang sering ketawa di dewan kuliah juga.
“Adam? Adam Hariz bin Abdullah? Hayat 2?Yang selalu duduk di barisan ketiga di dewan kuliah itu? ”
“Observant nya awak. Macam mana boleh se-detail itu? So betullah awak Hawa yang selalu pakai brooch bunga warna putih dulu kan? Selalu duduk sebelah Maisara groupmate saya itu kan? ”
“Ya. Sayalah itu. Tak payahlah sebut pasal brooch itu, saya dah buang dah pun”
Sebenarnya Adam dah tahu yang Hawa bakal pulang ke Terengganu naik flight pada hari itu. Macam mana? FB! lol. Adam sanggup membatalkan meeting dia dengan wakil Pengarah syarikat dari luar negara semata-mata ingin ke Terengganu. Kenapa? Sebab keluarga Adam juga tinggal di Terengganu. Dan ada lagi sebabnya. Untuk meminang Hawa, walaupun dia tak yakin jika Hawa bakal terima atau tidak. And they live happily ever after~ THE END ~

Mungkin cerita itu agak cliche. Masa Atikah cerita pun kami boleh agak apa ending dia. Tapi saya adalah tokok tambah, just a lil bit, to spice it up.

Assalamualaikum

P/s : Mungkin cerita ini tak se‘sweet’ Love You Mr. Arrogant tetapi this is what you should do. Moral of the story, hati kata ya, akal kata sabar dulu. Kalau ada akallah kan :P Friendzone ^^


بارك الله لك

السلام عليكم

1 comment:

Adibah Sukor said...

Hi, I'm new blogger... done follow you, hope follow back. by the way, nice blog.. :)