Wednesday, May 21, 2014

I'm a Part of Pasumian 2013/2014 Part VIII (Semester 2)

Assalamualaikum pembaca yang sentiasa di bawah lindungan-Nya InSya'Allah.

Alhamdulillah wa syukrillah. Allah. Allah. Allah.

“Happy nampak cik kak kita minggu ini. Nak share apakah?”

Result Semester 2 is already out. Alhamdulillah. Allah,Kak Farah diduga dengan nikmat 4 flat itu sekali lagi. Lepas exam hari itu punyalah takut, hanya Allah yang tahu. Mana taknya, bila tengok balik soalan dan terfikirkan jawapan kita, weirdo. Pelik sangat sampai kadang-kadang itu boleh tergolong dalam golongan cereka, bukan fakta. Tapi kini Alhamdulillah, Allah menghapuskan keraguan dan kerisauan, dapat lagi 4 flat. Dikhabarkan keluar jam 1200 pada 19 Mei 2014, tapi disebabkan masalah teknikal, petang baru dapat tahu.


Semak guna SMS :
Type UMRESULT <space> <username> <password> and send to 15888

Semak melalui laman web :
http://myum.um.edu.my/

Actually, Semester 2 was way challenging, more than what I've expected. Kalau Semester 1 dulu matlamat nak belajar di PASUM hanyalah mendapatkan 4 flat itu sendiri. Tapi persepsi berubah apabila masuk Semester 2. Everything was changed 360 degree. Semester 2 baru jumpa para mujahidah yang hebat-hebat. Mula terfikir, kosongnya jiwa bila asyik menjadikan "4 flat" as the only thing to be focused on bila masuk PASUM.

"Tajdid niat Kak Farah!"

Alhamdulillah, tidak terlambat apabila kesedaran itu datang menerpa. Kalau setiap malam Jumaat pasti ada kuliyyah agama yang dianjurkan. Alhamdulillah diberi kesempatan oleh Allah untuk hadir ke taman-taman syurga-Nya. Tapi awal-awal itu, minda Kak Farah ini punyalah jahat, terfikir,

"Eh. Nanti tak terjejaskah result aku?"

Sebelum masuk group usrah pun terfikir lagi,

"Eh. Ada masakah nak study lagi. Sampai follow 2 kak naqibah. Ingat awak itu superwoman kah? Nak buat tutorial lagi."

Allah. Futur sungguh hamba-Mu ini Ya Allah. Tapi cepat-cepat Kak Farah buang tanggapan itu jauh-jauh, dan dengan sekeras-kerasnya meyakinkan diri Kak Farah,

"Bila kita berada di jalan yang mendekatkan diri kita dengan Allah, tiada perkara yang menjadi sia-sia. InSya'Alah jalan kita sentiasa dipermudahkan Allah"

Kalau Semester 1 Kak Farah duduk row 3 dan ke atas, masuk Semester 2, semangat membara-bara macam unggun api kena simbah minyak tanah itu * Hiperbolalah Kak Farah*  Terus duduk row pertama dalam DKU, lecturers masuk DKU, sampaikan ilmu, konon-kononnya kitalah yang dapat dulu. Ideologi tak boleh pakai! Mula-mula itu rasa malulah juga, sudahlah tak kenal sesiapa pun dekat row depan itu, tapi alhamdulillah, perubahan yang Kak Farah buat membolehkan Kak Farah dapat kawan baru ( Yeay for me ). Mulalah rapat dengan Juwairiah Wafa W3, Atiqah Y2 dengan Sakinah U3. Kadang-kadang Wardatul Syauqah pun join kami juga.

Kalau Semester 1 itu pernah juga Kak Farah tertidur, terutama sekali semasa kuliah En Ismail, rasa macam didodoikan. Allah... Siapa suruh tidur lambatkan? Tapi Semester 2 mula terbiasa dengan kesunyian dan kesejukan dewan kuliah, kalau tertidur pun ada orang tolong kejutkan. Sebelum lecturers masuk, Wafa dengan gembiranya main game 100 Doors, something addictive to be play with. Kalau kuliah mula pagi, selalunya akan ada budak-budak lelaki yang tolong mengetuai bacaan do'a, kadang-kadang ada tayangan video. At least masa tak terbuang begitu je kan?

Result 3 Best Subjects.                                                                                                                                                 
Kalau ada Minggu Aktiviti, harap awak semua libatkan diri. Awak semua tak kan asyik nak terceruk dalam bilik baca buku je kan? Bored! Setiap aktiviti awak akan dapat merit, tapi jangan bertuhankan merit semata-mata. Tapi dengar cerita tahun ini bakal ada perubahan, dari segi apa Kak Farah tak pastilah. Peraturan juga bakal lebih ketat.

P/s : I want to make a big confession today, SAYA RINDU PASUM !
That's the end of my "I'm a Part of Pasumian" series. Thanks for reading. Kita berjumpa dengan blog post yang bertemakan perkara lain pula ya InSya'Allah.

بارك الله لك

السلام عليكم














No comments: