Tuesday, January 14, 2014

Carta Hati

Assalamualaikunna beautiful peepers...

Nampak tak perkataan ‘beautiful’ dekat atas itu? Penggunaan dhomir? Means what? Heh, sebenarnya post kali ini lebih sesuai dibaca oleh kaum hawa yang lembut hatinya. Kenapa? Mungkin tajuk kali ini lebih dekat dengan hati mereka. Especially these young, bright ones. Tapi kalau kaum Adam nak baca juga, sediakan ubat tahan muntah dan jangan condemn saya di dunia realiti ya? Janji dulu! OK!

Rasa agak agak agak berat hati nak tulis kali ini tapi rasanya pencerahan perlu dilakukan juga, no matter what will happen next. Mungkin kawan-kawan mesti akan gelakkan saya, that doesn't matter at all. Yang penting, apa yang nak disampaikan dapat menembusi mata hati dan akal fikiran gadis remaja yang comel-comel belaka ini.

“Cinta itu sememangnya duduk di hati.” - 3 Ustazah

Teringat masa keluar dengan kawan-kawan dulu, ada yang bertanya,

“Farah, kau tak akan tak pernah suka siapa-siapa? ”

Speechless. Clueless. Haruskah diluahkan apa yang dirasa? I don't think so. Keep on smiling while turning my silent mode on. Tapi dalam hati, terfikir,

“Suci sangatkah hati ini sampai tak pernah terdetik rasa cinta pada umatmu, Ya Habibullah?”

“Awak, kadang-kadang cinta itu perlu diapresiasikan dan ditunjukkan. Contoh? Bila kita cinta pada Rasulullah saw, kita mengamalkan sunnah baginda, kita bersalawat kepada baginda, kita memuji baginda serta para sahabat. Namun, kadang-kala, cinta yang dipendam itu lebih bermakna, tidak ditunjukkan dengan tingkah-laku yang terkinja-kinja dan kegedikan yang melampau macam yang awak semua tunjukkan nowadays. Andai Rasullah saw masih ada... Allah...”

No matter how hard you deny, you still have the same feeling? *Same here* Cinta itu fitrah sayang-sayangku sekalian. Mencintai itu tidak salah tetapi cara kita mencintai itu yang harus diperbetulkan. Awak, jangan risau, andai itu jodoh yang ditetapkan Allah, tiada orang lain yang mampu mengubahnya.
Tatkala awak ketahui, orang yang yang awak cintai turut mempunyai perasaan yang sama, apakah tindakan awak?

“Hee Kak Farah. Kalau saya dah lama couple dah.”

“Pfft. Dah agak dah jawapan awak itu. Allah... Tak payahlah awak. Kak Farah berani jamin, couple awak itu tak bawa awak ke arah kebaikan pun. Seriously. Percayalah~~ *menyanyi lagu Dato' Siti sudah*”

Sebenarnya Kak Farah tengah sedih ni, semalam ternampak someone yang Kak Farah kenal, hugging in public, sedihnya Allah sahaja yang tahu. Andai Rasulullah masih ada... bercucuran air mata baginda. Maaf ya Habibullah.

Awak, perasaan itu harus dipendam. Tak payah nak diluahkan, melainkan lelaki itu berkahwin dengan awak dan perlu menyatakan hasrat hatinya kepada wali awak kan? *I don't think that youngsters nowadays have that kind of courage to do so*

Ramai yang membangkitkan isu nikah khitbah lately, Kak Farah tak kisah pun, kalau awak sudah bersedia, why not? Tapi ilmu kehidupan dunia dan akhirat masih sejengkal, awak rasa awak layakkah untuk menjadi seorang amir kepada baitul muslim kelak? Kalau awak tanya Kak Farah, the answer is no! Kahwin bukan untuk sehari dua sayang. Buatlah persiapan yang rapi untuk menjadi seorang bidadari kepada suami awak nanti, pendamping, penasihat, rakan sejati,dan penyejuk hati. *Kak Farah tak mention orang gaji kan* Hee...

Ramai sangat yang berdo'a,

“Ya Allah, andai dia jodohku, peliharakanlah dia. Semoga kami dipertemukan kelak.”

Tapi apa kata, instead of that, kita berdo'a,

“Ya Allah, andai dia bukan jodohku, pertemukan dia dengan wanita yang lebih baik dariku. Semoga dia dikurniakan rahmat dunia dan akhirat.”


Andai kutanyakan kepada orang-orang kebanyakan, apa ciri-ciri suami idaman awak?

“Yang handsome”

“Yang soleh dan graduan sekolah agama”
“Baik hati dan romantik” etc.

Banyak lagi jawapan yang buat Kak Farah rasa nak jerit,

“Mr so call perfect is no longer in this modern world people! ”

“Benarkah awak cintakan dia? Soalan yang mudah untuk awak jawab, bayangkan dia 200 kg lebih berat daripada sekarang, adakah awak masih mencintainya?” - anonymous

Nasihat buat adik-adik tercinta serta sahabat sahaya di luar sana:

  • Andai ia benar-benar cinta, zahirkanlah usai lafaz “Aku terima nikahnya...”
  • Jaga batas pergaulan, awak please, “in relationship” shouldn't be exist in FB!
  • Utamakanlah cinta pada Sang Pencipta seterusnya Kekasih-Nya.
  • Sediakanlah keperibadian awak dulu sebelum sibuk nak cari Mr. so call perfect awak itu.
  • Keep calm and love him in silence.
  • Tinggalkanlah cinta awak itu andai ia membuatkan awak lebih jauh dari Allah swt dan Rasulullah saw
“Cinta dan kasih sayang manusia itu ibarat setitis air dibandingkan selaut cinta dan kasih sayang Allah.
Andai kamu kehilangan setitis kasih itu, usahlah kamu bersedih, namun bergembiralah kamu andai masih memiliki selaut cinta itu.”

"Semoga Allah memberi kekuatan kepada kita untuk menjaga hati ini, bersama berlari menuju cinta yang hakiki, mendamba kasih dan reda Ilahi. InSya'Allah, bersama berpiminan tangan menuju mardhatillah"

P/s : It has been 8 months in PASUM. Since the first day ... No one knows. Alhamdulillah :) Maaf... Kan saya dah cakap lelaki tak sesuai baca! Semuanya fiction belaka. Lalalala. TQ


بارك الله لك

السلام عليكم

1 comment:

Unknown said...

waalaikissalam...sesuai jer utk ikhwah bce..haha 4 me..well,it's normal right? siap bg checklist ag..haha well done..