Sunday, August 05, 2012

Our Pride - Hijab


World of Hijab

Kenapa pakai hijab?


  • "Firman Allah SWT bermaksud,  "Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isteri kamu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang-orang yang beriman, 'Biarkan mereka menyebarkan pakaian" [Al Ahzab: 59].
  • Sabda Rasulullah SAW, mafhumnya,“Sesungguhnya wanita itu adalah aurat, setiap kali mereka keluar, syaitan akan memperhatikannya”.- riwayat atTarmizi 
  • cara melayan diri sebagai seseorang yang berharga dan istimewa, seperti harta karun yang dirahsiakan sehingga ia terbongkar. Dengan cara ini, wanita Islam mendapat lebih keyakinan diri dan hormat diri mengetahui siapa mereka dalam masyarakat.
  • tudung yang dipakai oleh wanita Islam di hadapan lelaki yang bukan saudara secara langsung dalam usaha untuk melindungi diri daripada pemikiran dan perbuatan tidak senonoh. Ini adalah kelebihan kerana dengan cara ini, lelaki akan mendapat menyukai seorang wanita Islam bukan kerana rupa atau ciri-ciri fizikal, tetapi kerana kualiti penting yang lain seperti sikap, personaliti, cita-cita, kemahiran, atau pengetahuan.
Sesungguhnya Islam tidak pernah menindas kaum wanita, padahal memberikan keistimewaan dan mengangkat martabat kaum wanita. Bersyukurlah kerana kita tinggal di Malaysia - negara yang tidak mengamalkan salah satu tradisi amalan orang jahiliah iaitu merendahkan kaum wanita.
P/s : Maybe it's not the time for me yet to 'niqab'ing . I love the way I'm right now . 

No comments: