Showing posts with label video. Show all posts
Showing posts with label video. Show all posts

Sunday, September 13, 2015

Drama Dental Episode 2 : 谢谢, Thank You First Year

Assalamualaikum and hye to the most beloved readers *** that was soooo last year punya greeting.

Anyway Alhamdulillah, thank God, I'm still here, but as a new Kak Farah Hazwani *please be happy for me huh? Yeay! Proceeding to the next level. Level Up! Dah masuk second year! Tapi challenges nak masuk first year dengan second year berlainan. Kalau first year dulu, mula-mula masuk sibuk nak buat 1001 jenis performances. dari nasyid, joget, sampailah tarian ala-ala bollywood. I was like an all-rounded performer. Bila ingat balik, malu sebenarnya. Since that was the other side of me that I shouldn't emphasize on =.= Bila mula masuk kuliah, tutorial semua, still kabur lagi, tak berapa jelas dengan Bachelor of Dental Surgery itu sendiri, memandangkan banyak subjek still basic medical science, macam Anatomy, Physiology dan Biochemistry, kecuali Oral Biology ( boleh baca selanjutnya di Drama Dental Episode 1 : Rusa Masuk UM )



Bila naik Tahun 2 ini, lain pula cabarannya. Masa tengah cuti haritu pun kami dah diagihkan dengan tanggungjawab untuk menguruskan pelbagai projek di bawah Persatuan Pelajar Islam Pergigian UM (PPIPUM) dan Persatuan Pelajar Pergigian UM (DenSoc). I was like, sooooo excited to get things done, doakan Kak Farah dapat menjayakan projek-projek tersebut dengan jayanya. Thank you for having faith in me. Once the project has been done, I'll update the link to the related post ya...

Pengarah Malam Tautan Hati [PPIPUM]
Ketua Biro Jualan & Tajaan Inter-Dental Physiology Quiz, iDPQ [DenSoc]
Ketua Biro Pengangkutan & Tempat Rehlah Penyatu Ummah [PPIPUM]
Ketua Biro Pendaftaran Senior-Freshie-Staff Night [DenSoc]

So, yeah, let's get things done early. Yalah, tanggungjawab yang orang beri kepada kita, mana boleh sia-siakan. Apa yang penting? Ikhlas dan commitment :)

Sekarang pun masih ada masalah tak boleh move on dengan MHS UM lagi, seronoknya sebab rasa macam ada ramai sangat adik. Soft skills pun semakin ok since kami dilatih untuk conduct LDK etc. It was super fun. Macam mana boleh strongly attached dengan biro teknikal pun tak tahulah. Bukannya pandai pun bab-bab photoshop and video making. But then, I took it as a challenge, since biro teknikal perlukan ahli perempuan =.= Nasib baiklah pernah uruskan bilik teknikal itu masa DTA and ACD, tak adalah macam rusa masuk kampung sangat.



Oh, result exam hari itu? I was so freaked out, first day of lecture, terus pergi Dean's Office. Gigih pergi balik naik teksi dengan roommates kesayangan ini *Kalau diorang baca confirm muntah . Sampai-sampai, terus buka sampul surat dengan perasaan
"Macam manalah nak bagi tahu parents ini?" Since I didn't do well pun in 2.1 test, failed my Physiology paper.

"Hish Kak Farah, conass je kan, kenapa stress sangat?"

But then, wallah... Alhamdulillah. Turn out to be... Not as bad as what I've expected previously lah kan.



Dalam sehari, tolak waktu makan, tidur, dan aktiviti lain, kita ada sejam dua je untuk revise *itupun tak manfaatkan sepenuhnya sebagai seorang mahasiswi. Banyak je buat benda lagha itu kan, layan game lah, memang hobi sampai final year kot. Tapi still Allah uji dengan nikmat result yang ok. Nampaklah Dia nak kita sedar yang kita patut usaha lagi untuk proses 'transformasi' result kepada yang lebih baik itu. Tahun ini kita cuba target DL lah (which is semua grade mesti B+ ke atas dalam transkrip exam itu). Tapi bila fikir balik, kalau saya DL tapi ilmu, skil untuk jadi seorang dentist yang bagus masih dipandang remeh, tak guna juga. Kena pandai balance, ilmu, skill dan prestasi dalam ujian itu sendiri.

About the video, it would be great if you just watch it the way it is, maksudnya tak payah full screen, volume up, confirm batchmates nangis tengok ini ;)

Tapi nasihat yang paling banyak Kak Farah terima bila masuk Dental ini, pasal hubungan kita dengan pelajar lain, lecturer ataupun staf. I was so impressed with YB Azim punya post dalam Dental United. Buddy Ikram pun cerita how important it is for us to keep on engaging with others. Mungkin kalau first year kurang nampak lagilah kenapa. 

Dental United Family Etiquette
Rasanya itu je kot buat masa sekarang. Cabran akan terus datang, terutama minggu depan. Doakan Kak Farah untuk terus kuat walau apapun keputusannya nanti. Do drop any comment, kalau awak nak tanya apa-apa, Kak Farah will always be here InSya'Allah.

"In order to be irreplaceable, one must always be different." #SuaraDental

P/s: Be grateful in everything that you have. Live well, laugh often, love much *Tapi jangan gelak sampai hati mati :)


بارك الله لك

السلام عليكم 

Monday, August 27, 2012

Sami Yusuf - Asma Allah (Lyrics and English Translation))


Rahim          (Merciful)
Karimun       (Generous)
Adzim          (Incomparably Great)
Alimun         (All-Knowing)
Halim           (Forbearing)
Hakim          (Wise)
Matin            (Eternal)
Manna          (Bestower of Blessings)
Rahmanun    (Most Compassionate)
Fattah          (Opener)
Ghaffarun      (Forgiver)
Tawwab        (Accepter)
Razzaqun     (Provider)
Shahid         (Witness)
Rashidun     (Guide)
Hasibun       (Reckoner)
Hamidun      (Praiseworthy)

Allahumma solli 'ala Muhammad (Oh My Lord send salutations upon Muhammad)
wa ali Muhammad (and upon the family of Muhammad)
ya Muslimin sollu alaih (Oh Muslims send salutations upon him)

Allahumma solli 'ala Muhammad (Oh My Lord send salutations upon Muhammad)
wa sohbi Muhammad (and upon the Companions of Muhammad)
ya Mukminin sollu alaih ( Oh Believer send salutations upon him)

Latif              (Gentle)
Khabirun        (All-Aware)
Sami             (All Hearing)
Basirun          (All Seeing)
Jalil               (Majestic)
Raqibun         (Watchful)
Mujib             (Granter of prayers)

Ghafur           (Forgiver)
Shakurun       (Thankful)
Wadud           (Loving)
Qayumun       (Sustainer)
Rauf              (Most Kind)
Saburun         (Patient)
Majid             (Most Glorious)
Muidun          (Reproducer)
Kabirun          (Most Great)
Mukitun         (Maintainer)
Qadir             (Able)

Allahumma solli 'ala Muhammad (Oh My Lord send salutations upon Muhammad)
wa ali Muhammad (and upon the family of Muhammad)
ya Muslimin sollu alaih (Oh Muslims send salutations upon him)

Allahumma solli 'ala Muhammad (Oh My Lord send salutations upon Muhammad)
wa sohbi Muhammad (and upon the Companions of Muhammad)
ya Mukminin sollu alaih ( Oh Believer send salutations upon him)

Allahu Akbar! Allahu Akbar!         (Allah is the Greatest!)
La ilaha illahu Al-Malikul Quddus (There is no deity except Him, The King, The Most Holy)
Allahu Akbar! Allahu Akbar!         (Allah is the Greatest!)
Ya Rahmanu irham da'fana         (Oh Most Compassionate, have compassion on our weakness)
Allahu Akbar! Allahu Akbar!         (Allah is the Greatest!)
Ya Ghaffaru irghfir dzunubana      (Oh Forgiver, forgive our sins)
Allahu Akbar! Allahu Akbar!         (Allah is the Greatest!)
Ya Sattaru ustur 'uyubana           (Oh Concealer, conceal our faults)
Allahu Akbar! Allahu Akbar!         (Allah is the Greatest!)
Ya Muizzu A'izza ummatana       (Oh Bestower of honour, Bestow honour on our ummah)
Allahu Akbar! Allahu Akbar!         (Allah is the Greatest!)
Ya Mujibu ajib du'a ana               (Oh Granter of prayer, answer our prayers)
Allahu Akbar! Allahu Akbar!         (Allah is the Greatest!)
Ya Latifu ultuf bina                      (Oh Gentle One, be gentle with us)
Ya Latifu ultuf bina                      (Oh Gentle One, be gentle with us)
Ya Latifu ultuf bina                      (Oh Gentle One, be gentle with us)
ultuf bina                                    (be gentle with us)

 The official music video
P/s : This is the best song I've ever heard throughout my life as for now. Insya-Allah, it will remain for a long time. Trying to memorize it so that I can sing this song whenever I want

Friday, August 05, 2011

How to Download/Convert a Video/File




1. go to Zamzar - free online file converter
2. select/copy the url of the video
3. choose the format to convert to. eg: from flv to mp4
4. enter your e-mail address
5. click the button 'convert'
wait for some minutes and wallahhhhhh... the site will send a link to download your file